Raceteam J80
Praktijk zeilen

Raceteam J80

De oplossing om te blijven regelmatig zeilen en bijleren op een sportieve boot. Het team wordt beperkt tot een 15tal personen.

Race team Vlaamse Vaarschool

Sportkieljachten (zoals J80, …) zijn een ideale link tussen zwaardboten en kajuitjachten.
Iets stabieler dan zwaardboten maar toch nog zeer gevoelig voor trim. Ze zorgen ervoor dat deze boten heel veel acceleratie, fun en vooral heel veel leermogelijkheden hebben.

Ideaal  om ervaring op te doen met wedstrijdzeilen en allerlei spi manoevres. Doorstroming als bemanning voor wedstrijden en trainingen. Er zijn reeds +/-20 J80’s in Nieuwpoort met een mooi programma en er is steeds nood aan bemanning. Met een minimum aan relevante ervaring zal je zeker welkom zijn aan boord!

Doel:

• Wedstrijdzeilen in team: leren van elkaar
  • Oefenmogelijkheden voorzien voor gepassioneerde en bekwame zeilers
  • Wedstrijdzeilen promoten aan een democratische prijs
  • Theoretische kennis uitbreiden
  • Tactische bagage uitbreiden
  • Doorstorming tussen zwaardboten en kajuitjachten optimaliseren
  • Vorming van bemanning voor de wedstrijdboten

Formule :

Op de weekend- en feestdagen waar de boot niet gebruikt wordt voor les kan het raceteam de boot gebruiken. Er is 1 lid van het team die de planning organiseert. Er moet telkens minstens 1 "schipper" aanwezig zijn om de veiligheid aan boord te kunnen garanderen.Op wedstrijddagen is de boot gereserveerd voor het team en worden er geen lessen ingepland.

Eens 1 dag meevaren?

De kost om een dag mee te varen als opstapper bedraagt 70€ per dag. Naast de kostprijs om deel te nemen wordt er ook een waarborg gevraagd van 100€ die na de vaardag wordt teruggestort bij schadevrij varen. Neem even contact op via mail op zzs@vynieuwpoort.be om de te kijken wanneer je zou kunnen meevaren.

Bekijk hier alle voorwaarden en richtlijnen

Prijs:

Kostprijs 714€  + 300€ waarborg, Je dient ook lid te zijn van Vynieuwpoort (115€/jaar). Indien er verlies is (bvb winchhendel) of er wordt een zeil gescheurd worden de kosten gedeeld door de opvarenden op dat moment. Diegenen die het “abonnement” nemen worden geacht ook wat mee te werken aan het onderhoud van de boot.

Voorwaarden:

Slagen op een toelatingsproef
Gepassioneerd door het zeilen
Interesse in wedstrijdzeilen
Vlotte boot- en manoeuversbeheersing (niveau Kustvaart 2 of uitgebreide ervaring met zwaardboten)
Basiskennis spi
Minstens 17 jaar
VHF en/of GMDSS src certificaat bezitten of behalen
Lid VYNieuwpoort zijn of lid worden (115€/jaar)
Zorg dragen en meehelpen onderhouden boot.