Hoe vaarbewijs behalen in België in 2024?

Hoe vaarbewijs behalen in België in 2024?

Inhoudstabel:

3 soorten vaarbewijzen
   Internationale gelijkstelling voor uw belgisch vaarbewijs: ICC
   Het theorie examen
   Praktijktest
   De aanvraag van uw vaarbewijs
   Situatie op binnenwater
   Situatie op zee

Voornaamste vaarbewijzen in België:

3 soorten vaarbewijzen:

Er zijn 3 niveau's in de vaarbewijzen voor pleziervaarders in België. Voor elk vaarbewijs is er een onderscheid tussen motor en zeil. Dit wil zeggen dat je elk vaarbewijs kan behalen voor motorboot, zeilboot of beide.

Ze staan hieronder gerankschikt van laagste naar hoogste brevet:; voor al deze brevetten dien je minstens 16jaar te zijn.

• Beperkt stuurbrevet
  • Algemeen stuurbrevet
  • Yachtman
Voor alle breveten dien je voor 2 zaken te slagen: de praktijktest in een erkend testcentrum en het theorie examen in het examencentrum van FOD Mobiliteit. Het speelt geen rol of je eerst de theorie of eerst de praktijk aflegt. De attesten van beide examens blijven 3 jaar geldig. We raden je wel aan om zo snel mogelijk het ene na het andere te doen.
Alle brevetten dienen chronologisch afgelegd te worden. Als je een Yachtman brevet wilt behalen, dien je dus eerst een beperkt stuurbrevet en daarna een algemeen stuurbrevet te behalen vooraleer je voor de Yachtman kan gaan.

Internationale gelijkstelling voor uw belgisch vaarbewijs: ICC

Het ICC is het internationaal erkend vaarbewijs. Om een boot te kunnen huren in het buitenland zal de verhuurmaatschappij eisen dat je minimum dit akn voorleggen. Je kan jouw ICC aanvragen vanaf dat je een algemeen of beperkt stuurbrevet hebt behaald. Ook met een Yachtman brevet kan je een ICC aanvragen.

Hoe een vaarbewijs behalen in België?

Het theorie examen

Om jouw vaarbewijs te behalen dien je eerst goed te studeren. Dit kan via zelfstudie, via klassieke lessen in een klaslokaal of via onze digitale cursus.

Modulaire opbouw theorie examens

De theorie examens zijn opgebouwd in verschillende modules per niveau van de brevetten (zie hierboven). Je kan meerdere examens in 1 dag afleggen of verspreiden in de tijd en jezelf wat meer studeertijd geven. Als je een algemeen stuurbrevet wil behalen, moet je volgende 2 theorie examens afleggen:
  • Beperkt stuurbrevet
  • Aanvulling tot algemeen stuurbrevet
Ga je voor het brevet Yachtman, dan dien je nog een bijkomend, derde examen af te leggen. Als je dus nog geen vaarbewijs bezit, leg je in totaal 3 theorie examens af om uw Yachtman brevet te behalen:
  • Beperkt stuurbrevet;
  • Aanvulling tot algemeen stuurbrevet.
  • Yachtman

Hoe inschrijven voor het theoretische examen?

Maak een examenafspraak per examendeel bij FOD Mobiliteit en betaal per examen. Je kan hier de procedure bekijken voor het inschrijven van uw examens
Enkele minuten nadat je het examen (op de comuter) indiende, ontvang je per email de uitslag.

Praktijktest

De tweede stap is slagen voor een praktijktest in een erkend praktijktestcentrum. Afhankelijk van uw niveau moet je meerdere testen afleggen. De test voor beperkt en algemeen stuurbrevet is gelijk, voor Yachtman is er een bijkomende test nodig.

Op elk niveau heb je de keuze of je de test aflegt voor : motor, zeilen of beide. Elk van de verschillende tests hebben verschillende eindcompetenties. Deze eindcompetenties kan je hier terugvinden.

Praktijktesten bij de Vlaamse Vaarschool

De Vlaamse Vaarschool is een erkend centrum en neemt jaarlijks enkele honderden testen af! Hieronder een overzicht van wat mogelijk is in welke cursus:

Praktijktest stuurbrevet motor:

Praktijktest stuurbrevet motor + zeil:

Praktijktest Yachtman: motor + zeil

De aanvraag van uw vaarbewijs

Geslaagd voor theorie en praktijk? Proficiat! Wat nu?

Doe je aanvraag voor je vaarbewijs bij de federatie Wind en Watersport Vlaanderen. Jouw dossier is nu in goede handen van Nelly! Bezorg de federatie het volgende per mail op Nelly@wwsv.be:
  • Medisch attest die stelt dat je geschikt bent om een boot te besturen
  • Examenuitslag theorie die je van FOD Mobliteit hebt gekregen
  • Het attest die je kreeg na de praktijktest
Als alles correct is ingediend zal er nog een dossierkost moeten betaald worden en zal je enkele weken later jouw vaarbewijs thuis ontvangen.

Is een vaarbewijs verplicht?

Situatie binnenwater

Er is al een hele tijd een verplichting van vaarbrevet op de binnenwateren als het pleziervaartuig door een motor voortbewogen sneller dan 20 km/u kan varen, of een romplengte van meer dan 15m heeft.

Welk brevet is in dit geval verplicht? Een beperkt of algemeen stuurbrevet. Heb je een beperkt stuurbrevet, dan mag je op bepaalde binnenwateren niet varen. Met een algemeen stuurbrevet mag je op alle Belgische binnenwateren varen.

Bij bedrijfs- of beroepsmatig gebruik op de binnenwateren is er ook een verplichting van brevet.

Situatie op zee

Sinds 1 januari 2022 geldt op zee dezelfde regelgeving als op binnenwater: kan de boot sneller varen dan 20km/u of is hij langer dan 15m, dan ben je verplicht om minstens een algemeen stuurbrevet te hebben.

Op zee is bij bedrijfs- of beroepsmatig gebruik van de boot, een yachtman brevet voldoende als men binnen het Belgische gebied blijft (havens, Territoriale Zee, EEZ). Daarbuiten geldt de STCW-verplichting.